Podsumowanie roku 2020

Jak zawsze przełom roku jest dobrym czasem na podsumowanie minionych 12 miesięcy. Tradycyjnie więc z przyjemnością przedstawiam takie podsumowanie, aczkolwiek tym razem jego forma odejdzie nieco od tradycyjnego scenariusza. Często na wstępie tego typu materiałów kusiłem się na skrócony chronologiczny spis rzeczy, które miały miejsce w poprzedzających 12 miesiącach. Zdając sobie sprawę, że dzisiaj to obraz jest dla większości dużo atrakcyjniejszą formą przekazu niż tekst, tym razem takie zestawienie zrobię w formie multimedialnej, starając się to dodatkowo ubrać w formę swego rodzaju rankingu.

Po drugie w tym roku wyjątkowo będzie mniej o Amidze klasycznej. Cóż, ze względów pandemicznych, praktycznie nie odbyły się żadne amiimprezy, na których mógłbym się pojawić, „pomacać” nowy osprzęt dla klasyka i zamienić kilka zdań z ich twórcami. Nie było też żadnego naprawdę mocnego strzału w temacie oprogramowania, takiego jak np. oczekiwany AmigaOS 3.2, którego mógłbym kupić i przetestować pod E-UAE. Gier niestety nie kupuję i przyznaję się bez bicia, że w 2020 roku nie zagrałem w ani jedną premierę stworzoną dla platformy Amiga 68k. Były pojedyncze przypadki aplikacji 68k, które uruchamiałem bezpośrednio pod AmigaOS 4, i oczywiście ich nie pominę, jednak uprzedzam, że nie będzie tego dużo i da się to policzyć na palcach jednej ręki. Cóż ustępuję miejsca na tym polu osobom bardziej zaangażowanym w tę tematykę. Środowisko Amigi klasycznej jest wszak większe od środowiska Amigi nowej generacji, więc wierzę, że znajdą się osoby, które opublikują „klasyczne podsumowanie”, czy to na którymś ze znanych portali, czy choćby na łamach amiprasy. Oczywiście, gdyby ktokolwiek chciał takie podsumowanie zamieścić u nas, drzwi bloga Amigaone.pl pozostają szeroko otwarte.

Tymczasem by nie przedłużać wstępu płynnie przechodzę do garści statystyk dotyczących naszego serwisu. Najbardziej poczytnymi artykułami, jakie stworzyłem w minionym roku były:

1. Historia Amigi w Polsce część IV – Ostatnia ofensywa (1995 – 1996)około odsłon.
2. Podsumowanie Roku 2019 – około 800 odsłon.
3. DOSBox 0.74-3 z emulacją dynamicznąniespełna 600 odsłon.

Nie wiem, czy przyczynił się do tego Covid i kwarantanna, ale to całkiem niezły progres w zakresie czytelnictwa, dla porównania przed rokiem miejsce pierwsze to tylko 750 odsłon, a drugie i trzecie czytane były poniżej 500 razy. Osiem artykułów w porównaniu do 15 przed rokiem, to bardzo mało, ale w pewien sposób rekompensuje to 8 filmów zamieszczonych w serwisie YT, względem zaledwie trzech w roku 2019. Tak jak w przypadku tekstów, czytelnicy ewidentnie preferują historię i publicystykę, tak widzowie mojego kanału na YT lubią materiały o grach. Niezbicie świadczy o tym fakt, że trzy pierwsze miejsca względem popularności to produkcje z cyklu Gramy na Amidze NG. Niestety nie mogę pochwalić się oglądalnością mierzoną w liczbach czterocyfrowych taką, jaką uzyskał mój materiał z 2019 AmigaOne & AmigaOS 4 TOP 30 Games. Ten materiał zresztą był najchętniej odsłaniany również w ubiegłym roku, gdyż do wcześniejszych 1000 odsłon doszło kolejne 400. Tymczasem pierwsza trójka Anno Domini 2020, czyli odpowiednio „Parszywa Dwunastka”, „ZGloom” i „Battle For Wesnoth”, to pozycje o dosyć zbliżonej oglądalności mieszczącej się w przedziale między 200 a 250 widzów.

Resumując jest dokładnie odwrotnie niż przed rokiem, wówczas było dużo tekstów, ale z niezbyt imponującą liczbą odsłon. Teraz niemal połowę mniej tekstów, ale całkiem niezła liczba czytelników, Z kolei na YT znacznie większa liczba filmów, sumarycznie zyskała tylko niewiele lepszą oglądalność. Tworzę materiały dla ludzi i co roku staram się dostosować do ich preferencji. Ubiegłoroczne statystyki no i ogólnoświatowe trendy wskazywały na to, że odbiorcy wolą obraz niż tekst i trzeba większy nacisk położyć na treści multimedialne. Najświeższe dane, pokazują zgoła coś innego. Prawdę mówiąc, ciężko jest się wstrzelić, no ale będę próbował, czego dowodem jest niniejsze podsumowanie będące swego rodzaju hybrydą warstwy tekstowej z mocnym akcentem wideo na koniec. O globalnych statystykach wszech czasów nie będę pisał, gdyż ranking najpopularniejszych artykułów, czy też najaktywniejszych forumowiczów nie uległ przemeblowaniom. Poza tym za rok 16 stycznia 2022 będziemy obchodzić okrągłe 10 urodziny i wówczas przyjdzie czas by podsumować ten okres, zapewne w osobnym dedykowanym artykule.

Pora już zaprosić na film, gdzie przedstawiam mój subiektywny ranking najważniejszych wydarzeń w każdej z kilku kategorii, a na końcu także ocenę przedstawionych wydarzeń.

O Mufa