Po niespełna czterech miesiącach od premiery pakietu Enhancer Software A-EON zamieścił uaktualnienie do wersji 1.1. Premierową odsłonę dosyć szczegółowo zrecenzowałem jeszcze w maju, dlatego tym razem zdecydowałem się na bardziej skrótowy opis zmian.
Co nowego?
Clock 53.7
Systemowy zegar powstały w czasach Commodore wygląda spartańsko by nie rzec archaicznie. Zdawano sobie z tego sprawę już 20 lat temu, kiedy nie było chyba amigowca, który miałby na swoim blacie rozwiązanie systemowe, każdy używał bowiem ładniejszych i lepszych zamienników. Sytuacji starała się zaradzić firma Haage&Partner, tworząc dla Workbencha 3.9 nowy estetyczny zegar. Niestety jak wiadomo w wyniku różnych zawirowań, jedynie część źródeł z systemów 3.5 i 3.9 trafiła do Hyperionu i najwidoczniej nie znajdowały się wśród nich źródła do nowego clocka. Powrócono bowiem do historycznego zegara z AmigaOS 3.0, który w XXI wieku w oczach użytkownika jeszcze bardziej został nadszarpnięty zębem czasu.
Zegarek proponowany przez A-EON niweluje wszystkie niedostatki oryginału. Ma zdecydowanie lepsze możliwości w zakresie ustawiania alarmu, które są połączone z systemem notyfikacji. Wygląda tak jak powinien wyglądać zegar w roku 2016 dostępne są tematy i szereg skórek, jest kilkustopniowa opcja wygładzania. Zegar można dokować do różnych punktów na ekranie, a następnie na trwale zablokować jego pozycje. Osoby przyzwyczajone do retro, mogą sobie ustawić bardziej klasyczny wygląd tarczy, jak również oryginalne wskazówki, czy wyświetlanie w tradycyjnym skalowalnym oknie Workbencha.
Biblioteka OpenGL ES 2.0
Api dla grafiki 3D, które powinno ułatwić przenoszenie softu z wykorzystaniem Warp 3D Nova. Wersja 2.0 w świecie nie jest szczególną nowością, gdyż w 2013 roku wprowadzono trzecią generację OpenGL ES. Niemniej według oficjalnych danych wciąż około 60% rynku ma generacja 2.0. Oznacza to, że na obecną chwilę trzymamy się dominującego standardu. Warto wspomnieć, że OpenGL ES implementują w swoich urządzeniach same grube ryby, by wymienić tylko firmy takie jak NVidia, AMD, Intel, Apple, Samsung, Sony, ARM Limited, Creative Labs, Panasonic i wiele, wiele innych. Zyskaliśmy więc perspektywiczne rozwiązanie, akceptowane przez wszystkich możnych tego świata, czas pokaże czy przyniesie to Amidze oczekiwane owoce. Na razie na dzień dobry otrzymujemy jedynie trzy demka. W przeciwieństwie do demek dołączonych do Warp3D Nova te są wyposażone w licznik fps. Niestety nie są to raczej produkcje multiplatformowe, więc bez wcześniejszej ich kompilacji dla innego systemu operacyjnego trudno o jakiś punkt odniesienia co do aktualnej prędkości działania amigowego OpenGL 2 ES.
Aktualizacje
AmiPDF 1.34 – zmiany widoczne gołym okiem to dodanie piktogramów do pozycji menu, co upodabnia ten program do wszystkich innych pozycji pakietu. Doszła też jedna nowa opcja w menu dotycząca skalowania okna programu wraz z zawartością. Niestety w opcji about znikła informacja na temat silnika XPDF, na jakim opiera się opisywane narzędzie. W systemowym AmiPDF taka informacja była (XPDF 3.02), w tym przypadku można jedynie mieć nadzieję, że poza wspomnianymi zmianami udało się zaktualizować silnik przynajmniej do ostatniej stabilnej wersji 3.04 z 2014 roku. Czy jednak rzeczywiście tak się stało wiedzą tylko nowi autorzy Andy Broad i Guillaume Boesel.
Multiviewer 2.6 – dużym problemem dla recenzenta jest brak pliku release notes, czy też sekcji history w dokumentacji. Trudno mi więc jednoznacznie określić, jakie przesłanki spowodowały przeskok z wersji 2.2 do wersji 2.6. Wygląda jednak na to, że popracowano nad stabilnością programu, na którą poprzednio narzekałem, a która teraz pomimo dosyć intensywnego testowania nie budzi zastrzeżeń. Podobnie jak w przypadku większości innych elementów pakietu, widać mocne wsparcie dla Arexxa. Wiadomo też, że do całości dołączono kilka datatypów, konkretnie: MOD.datatype, MPEGA.datatype, SimpleHTML.datatype, Sound.datatype, Wav.datatype, które bez zarzutu współpracują z tym unowocześnionym zamiennikiem Multiviewa.
MultiEdit – tutaj przeskok tylko o jeden numerek z wersji 1.2 do 1.3. Niestety nic się nie zmieniło w kwestii błędów dotyczących zawijania wierszy, które szczegółowo opisywałem w poprzedniej recenzji. Postanowiłem więc zgłosić błąd. Autor odpowiedział, że to wina błędu w systemowym texteditor.gadget i że on już zgłosił ten problem na bugzillę Hyperionu. Natomiast fakt, że korzystający z tej samej klasy systemowy NotePad wizualnie dobrze łamie linie jest na swój sposób tylko pozorny (gdyż zapisuje teksty dalej jako ciągłość). Mimo wszystko ten „ficzer” powodował, że Notepad, chociaż prostszy był wygodniejszy w użyciu. Po dalszych konsultacjach a Andym okazało się, że jest możliwość by MultiEdit działał prawie tak samo, jak Notepad, lecz przy okazji wyskoczył jeszcze jeden malutki błąd. By MultiEdit wizualnie zawijał wiersze, należy wyłączyć scrolle. Służy do tego tooltyp SCROLL, którego jednak nie ma domyślnie w ikonie programu i trzeba je tam wstawić ręcznie (jest jednak wspomniany w dokumentacji). Jednak w takim wypadku tracimy obie belki przewijania, aby zachować pionową należy jeszcze dodać drugi parametr NOSCROLL (o którym dokumentacja nie wspomina). Niewielkim błędem, o którym wspomniałem jest fakt, iż tak pozostawiona pionowa belka źle rozpoznaje długość dłuższych tekstów. Często dochodzi do granicy przewijania wcześniej niż kończy się taki tekst i dalej musimy skrolować posiłkując się np. rolką w myszce. Notepad jak wiadomo taką pionową belkę przewijania ma dopracowaną jak należy. Mimo wszystko stojąc przed wyborem Notepad czy MultiEdit , niedogodność związaną z belką przewijania mogę chwilowo jakoś przeżyć, zwłaszcza że program ma też dużo plusów o których pisałem wcześniej. Dlatego postawiłem na edytor z Enhancer Software i to za jego pomocą dokończyłem niniejszy tekst, choć zacząłem go pisać na Notepadzie.
Ringhio 53.60 – dodano wsparcie dla klasy progress bar umożliwiającą wyświetlanie paska postępu w dymku. Może to być przydatne np. przy pobieraniu plików itp. W tym celu trzeba jednak skorzystać z odpowiedniego skryptu Arexxa, gdyż obecnie żaden program sam z siebie domyślnie nie jest w stanie tego wykorzystać.
TuneNet 2.4 – dodano wsparcie dla Arexxa. Można więc teraz kontrolować Tunenet alternatywnie za pomocą konsoli przy pomocy szeregu komend. Drugą ważną zmianą jest wsparcie dla lokalizacji, niestety polskiej wersji językowej brak. Na szczęście w producent dołączył stosowne pliki lokalizacyjne zarówno dla tej, jak i innych pozycji pakietu. Poczyniłem pewne starania w kierunku doprowadzenia do spolonizowania całości i są spore nadzieję, że z pomocą nieocenionego Mandiego wkrótce uda się zniwelować ten problem.
Warp 3D Nova 1.29 – w zgodzie z tradycją tutaj także zabrakło informacji release notes. W ogłoszeniach na portalach wspomina się o dodaniu między innymi takich funkcji jak MipMapping, Stencil buffering. Poza tym wydaje się oczywistym, że wszelkie zmiany szły pod kątem lepszego dostosowania tej biblioteki do OpenGL 2ES. Niestety wśród towarzyszących bibliotece dem zabrakło jakichkolwiek nowych przykładów, nie mówiąc już o grach czy czymś poważniejszym.
Podsumowanie
W myśl zasady darowanemu koniowi nie patrzy się w zęby, nie ma co narzekać na darmową aktualizację, zwłaszcza że jest trochę nowości z OpenGL na czele. Szkoda, tylko że ciągle brakuje bardziej użytkowych czy choćby rozrywkowych przykładów wykorzystania potęgi nowego 3D w Amigach. Mimo wszystko całość idzie do przodu i robi lepsze wrażenie niż w maju. Z nadzieją czekam więc na kolejne wersje pakietu.
Dodaj komentarz